Oroszvári Ádám írása
Repülőgépvezető pályafutásom során minden repülésnél megfogalmazódik bennem, milyen szerencsés vagyok, hogy olyan szemszögből láthatom a világot, ami csak kevés embernek adatik meg. 1988-ban, 9 éves koromban Németországban repültem először. Most, 21 évvel később is ugyanolyan izgalommal tölt el a repülés minden egyes perce, mint akkor. És hogy mi ez az izgalom ?... Ezt leírni a gazdag magyar szókincsünk is kevés lenne.
1988-ban Németországban |
Mivel az ember legbonyolultabb érzékszerve a szem, ezért az általa kapott információ a legmaradandóbb az egyén számára. A repülés során látottak dokumentálásának legmélyebb benyomást keltő formája a művészi igényű légifotó. Ilyen alkotás csak a pilóta és a fotóművész „együttlélegzésével” születnek. Ehhez nem elég ugyan abban a légijárműben ülni, hanem mindkettőjüknek ugyan azt a csodát kell látni.
1988-ban a Cessna 172-es jobb ülésében |
Akkor sikerült jól a légifotózás, ha a repülés után a képek visszanézése során saját magunk is percekig gyönyörködünk bennük annak ellenére, hogy mi fentről is láthatjuk. Ez a gyümölcse annak a sokrétű és komoly szervezőmunkának ami egy fotórepülést megelőz. Van úgy, hogy egy órás repülést is napokig előre egyeztetünk. Melyik repülőgéppel megyünk, melyik napszakban a legideálisabb a célpontok megvilágítása, milyenek a várható meterológiai tényezők? Ha pedig több napos vidéki útra megyünk, akkor hatványozódnak a szervezési feladatok. Hol tudjuk a repülőgépet megtankolni, hol tudjuk éjszaka hangárban tárolni, hol tudjuk fejünket álomra hajtani ?
Danival Budaörsön |
Mire a sok kérdőjelből egy tökéletesen végrehajtott repülési feladat lesz, egy sokrészes kirakó minden egyes darabját a helyére kell tenni. Viszont minden befektetett energiát kárpótolnak a fentről látottak.
Szaporíthatnám még a szót az idők végezetéig, de igazából szavakkal nem lehet leírni milyen látvány fogadja azt, ,,ki gépen száll fölébe”. Ezért azt javaslom, hogy akinek lehetősége engedi, próbálja ki személyesen is a repülés csodálatos élményét.
Oroszvári Ádám repülőgépvezető
2007-ben a felhők felett |